مجرد علاقة بريئة
ما احلها و أطيبها كلمة كثيرا ما نسمعها من الشباب و البنات كلمة لها معانى كثيرة و لكن فى اخر الامر يكون الناتج واحد
تلك هى العلاقة البريئة و ده هو الحوار اللى غالبا ما بيدور بين اى بنت او ولد و اى ناصح لهم
(الناصح هو الشخص اللى بينصح يعنى)
الناصح : يا بنتى عيب اللى انتى بتعمليه ده........ يا بنتى حرام اللى انتى بتعمليه ده.....
البنت: يا عم بس متقولش عيب و حرام ده حب طاهر و بعدين انا مش بعمل حاجة غلط.......
الناصح: يا بنتى ازاى بس تقفى معاه لوحدكوا و تكلميه فى التليفون.....
البنت : و اللهى انا لما بقف معاه مش بنبقى لوحدنا احنا بنبقى ادام الناس... و لما بكلمه فى التليفون مش بنقول حاجة عيب
الناصح : يا بنتى بس ازاى انتى لما بتقفى معاه مش تعرفى انتى بتخدى ذنوب أد ايه ....و انتى اصلا لما بتلكميه فى التليفون مش تعرفى ان ده بيخليكى تخدى ذنوب
البنت: ازاى يعنى هو انته عايز تشيلنى ذنوب بالعافية
الناصح: يا بنتى حرام عليكى بلاش تقولى كده هو انا هحب ليكى يعنى الشر هو انا مثلا هجيب كلام من عندى
البنت :امال يا سيدى هشيل ذنوب ازاى يعنى
الناصح: الامر بسيط اوى تعالى نشوف حديث النبي صلى الله عليه و سلم:
عن ابن عباس رضي الله عنه قال ما رأيت أشبه باللمم مما قاله أبو هريرة أن النبي صلى الله عليه وسلم قال
(كتب على ابن آدم نصيبه من الزنا , مدرك ذلك لا محالة ; فالعينان زناهما النظر , والأذنان زناهما الاستماع , واللسان زناه الكلام , واليد زناها البطش , والرجل زناها الخطى , والقلب يهوى ويتمنى , ويصدق ذلك الفرج ويكذبه ) صحيح مسلم
معنى الحديث أن ابن آدم قدر عليه نصيب من الزنا , فمنهم من يكون زناه حقيقيا بإدخال الفرج في الفرج الحرام , ومنهم من يكون زناه مجازا بالنظر الحرام أو الاستماع إلى الزنا وما يتعلق بتحصيله , أو بالمس باليد بأن يمس أجنبية بيده , أو يقبلها , أو بالمشي بالرجل إلى الزنا , أو النظر , أو اللمس , أو الحديث الحرام مع أجنبية , ونحو ذلك , أو بالفكر بالقلب . فكل هذه أنواع من الزنا المجازي , والفرج يصدق ذلك كله أو يكذبه . معناه أنه قد يحقق الزنا بالفرج , وقد لا يحققه بألا يولج الفرج في الفرج , وإن قارب ذلك . والله أعلم .
وأما قول ابن عباس : ( ما رأيت شيئا أشبه باللمم مما قال أبو هريرة ) ,
فمعناه تفسير قوله تعالى : { الذين يجتنبون كبائر الإثم والفواحش إلا اللمم إن ربك واسع المغفرة }
ومعنى الآية والله أعلم الذين يجتنبون المعاصي غير اللمم يغفر لهم اللمم
كما في قوله تعالى : { إن تجتنبوا كبائر ما تنهون عنه نكفر عنكم سيئاتكم }
فمعنى الآيتين أن اجتناب الكبائر يسقط الصغائر , وهي اللمم . وفسره ابن عباس بما في هذا الحديث من النظر واللمس ونحوهما , وهو كما قال . هذا هو الصحيح في تفسير اللمم , وقيل : أن يلم بالشيء ولا يفعله , وقيل : الميل إلى الذنب . ولا يصر عليه , وقيل غير ذلك مما ليس بظاهر . وأصل اللمم والإلمام الميل إلى الشيء وطلبه.
فلو تأملنا فى شرح الحديث لوجدنا ان وقفت البنت مع الولد فى الكلية تكفى لوحدها لانى يكتب عليهما الاثنين سبع انواع من الزنا
1- زنا النظر : بمجرد نظر أحدهما الى الاخر و لا مقضينها بص فى السماء
2- زنا السمع: كل واحد قاعد يسمع كلام التانى و كلامات العشق و الذى منه
3- زنا الكلام : كل واحد يقول كلمة و لا يشغل باله خالص بالملكين اللى بيكتبوا الكلام (ما يلفظ من قول الا لديه رقيب عتيد)
و لا مقضينها صم و بكم
4- زنا اللمس: طبعا بقى الواحد بيحب اللى مصاحبها فأقل واجب يسلم عليها و ينسا حديث النبى
(لان يطعن فى رأس أحدكما بمغيط من حديد خيرا له من ان يمس امرأة لا تحل له)
و طبعا البنت هى كمان مش تنسا ان اليد تزنى و زناها البطش و البطش هنا كما فى تفسير الحديث هو اللمس
5- زنا الخطى او المشى: فلو الواحد فيهم جى من بيتهم لحد الكلية على شان يقابل الجيرل فريند بتاعته كل خطوة من اللى مشيهم هتكتب فى ميزان سيئاته طبعا و الله اعلم...
6- زنا القلب : ايه يا عم الحج زنا القلب ده ...زنا القلب هو العشق و الهوى بمجرد اما الانسان يهوى و يعشق شخص لا يحل له بيبتدى عداد السيئات يشتغل.....
7- و ربنا يحفظنا بقى من النوع ده و هو زنا الفرج و ربنا يستر....
**************************************
طيب و الكلام فى التليفون ليه برده نصيب من حديث الزنا؟؟؟
اه طبعا خد عندك
زنا السمع و زنا الكلام و زنا الهوى الا يكفيك ذلك؟؟!!!!!
طيب عرفنا ايه الذنوب طيب حد عارف ايه عقاب الزناة بكل الانواع؟؟
خد عندك ابسط عقاب سمعته عن الزناة فى القبر , طبعا كلنا عارفين فرن العيش البلدى المدور الجميل ده
المهم يؤت بالعبد الزانى فى قبره فيشتعل عليه القبر من كل النواحى و ...... أظن هذا يكفى
أخوانى فى الله ....أخواتى فى الله..... بعد كل هذا الكلام هل ما زالت تلك العلاقة بريئة؟